fredag 3 december 2010

PR-firmorna är problemet, inte folkrörelserna

Visst är det bra att Dagens Nyheter granskar riksdagsledamöternas motioner, men tidningen missar målet när man klumpar ihop all påverkan som "lobbyism".

Dagens förstasida tar IOGT-NTO som exempel. Men att folkrörelser som IOGT försöker påverka politiken är inget fel. Tvärtom. Det är en viktig del av demokratin. Naturligtvis har också företag rätten att påverka. Att Volvo har synpunkter på bilavgaskrav är rimligt.

Det verkliga problemet är de PR-firmor som inte berättar vilka uppdragsgivare de har. Där påverkan sker på effektivare sätt än riksdagsmotioner. Energipolitiken har länge varit ett sådant område. Ett annat, aktuellt, exempel är hur privata försäkringsbolag nu gör sitt bästa för att på smygvägar förändra socialdemokratins syn på gemensamt finansierad välfärd.

På det sättet är det allvarligare att Anders Ygeman (S) skriver om trafikpolitik på DN Debatt med en PR-konsult på JKL, som inte redovisar sina uppdragsgivare, än att Kent Härstedt från samma parti lånar några rader om alkoholreklam från IOGT.

Sedan kan man tycka det är slarvigt att kopiera text istället för att skriva själv, men det är en annan sak.

För övrigt tror jag många riksdagsledamöter skulle vinna på att skriva färre motioner och istället försöka påverka EU-beslut tidigt.

Andra om lobbyism: Johan Westerholm, Josefin Strömberg, Lena Sommestad, Peter Andersson, Sandro Wennberg, med flera

1 kommentar:

  1. Ja sannerligen! Det är ett märkligt klavertramp av DN att bunta ihop IOGT, Sportfiskarna och Energirådgivarna med de äkta lobbyisterna som verkar via betalda agenter för t.ex. slopad alkoholskatt. Vi agerar öppet och med tydlig avsändare. Om riksdagsmännen tycker att våra argument är värda att använda och föra vidare är det väl snarare ett hälsotecken.

    Den journalistiska bragden att köra riksdagsmotioner i sökmotor mot öppet material från bl.a. Aftonbaldets ledarsida (!) lär inte ge någon guldspade, men möjligen en isskrapa för att ha kraftsat på ytan.

    Och lite synd är det för några extra dagar av journalistiskt arbete så hade man kunna gå ner på djupet. Nu missade man chansen

    Hans Nilsson
    ordf. i Energirådgivarna

    SvaraRadera