söndag 19 december 2010

Lär av Barack Obama

Många har hänvisat till Barack Obama i socialdemokratins debatt. Inför valet 2010 lånade partiledning och valstrateger idéer från Obamas framgångsrika kampanj.

En sak har ändå inte diskuterats särskilt mycket: Barack Obamas vilja och förmåga att göra det demokratiska partiet mer självständigt från andra maktcentrum i Washington. Särskilt från de betalda PR-firmorna.

Redan 2006 talade Barack Obama om behovet av tuffare regler. Han hänvisade till skandalen med Jack Abramoff, men menade att det stora problemet var ett annat. Att den som hade pengar kunde använda PR-firmorna på K Street i Washington, medan vanliga amerikaner inte kunde det:

The well-connected CEOs and hired guns on K Street who've helped write our laws have gotten what they paid for. They got all the tax breaks and loopholes and access they could ever want. But outside this city, the people who can't afford the high-priced lobbyists and don't want to break the law are wondering, "When is it our turn? When will someone in Washington stand up for me?"

Barack Obama fortsatte under sin presidentvalkampanj genom att lova strängare regler för att begränsa PR-firmornas inflytande. Som president har han genomfört mycket av detta, till exempel ökade krav på öppenhet om kontakter med PR-firmor liksom "karantänstider" för den som vill gå direkt från lobbying till politiska uppdrag, och tvärtom.

Storbritannien, EU-kommissionen, Kanada med flera har också inför strängare regler. Ofta efter skandaler, som när brittiska Labourledamöter skröt för en PR-konsult om hur de kunde fixa lönsamma kontrakt åt industrin. PR-konsulten visade sig vara journalist på Sunday Times.

Hur många historier som Prime-skandalen behöver vi uppleva i Sverige innan något liknande händer?

Kanske finns det en nervositet i delar av socialdemokratin nu för de kontakter man haft med Niklas Nordström med flera. Peter Hultqvist berättar i Aftonbladet hur han tackade nej till "gratis hjälp" från Prime inför valrörelsen. Janne Sundling på Resume gör en liknande beskrivning av erbjudandet. Hur många (S)-ledamöter tackade ja?

Men vägen ut ur den här historien är inte att försöka tiga ihjäl den. Gör som Barack Obama istället, visa att Socialdemokraterna är ett folkrörelseparti, oberoende av PR-firmor och andra starka ekonomiska intressen i centrala Stockholm. Då kan opinionssiffrorna växa igen.

Mona Sahlin har stått på Tensta torg och kritiserat orättvisorna i Vårdval Stockholm. Det gav stöd till alla de tenstabor som inte har råd att anlita Prime PR, i samma anda som citatet från Barack Obama. När reagerar Mona Sahlin och Ibrahim Baylan på Prime-gate?

[UPPDATERING Niklas Nordström ger sin bild här.]

Andra om partier och PR-firmor: AB, Efter Arbetet, Exp, VF, Enn Kokk, HBT-Sossen, Lena Sommestad, Osunt, Roger Jönsson, Röda Berget, Sandro Wennberg, med flera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar