Vad ska vi göra nu då? För att
veta det måste vi utgå från vad som egentligen hände. Varför gjorde
socialdemokraterna ett så dåligt val?
Det finns många förklaringar. En
del är internationella. Själv tror jag inte att ”den internationella
högervinden” räcker som förklaring, för den har snarare mojnat de senaste åren.
Däremot är det uppenbart att socialdemokratin fick lida av den positiva
utvecklingen i Östeuropa. Även om (s) klart tagit avstånd från kommunismen, och
även om liknelserna mellan Sverige och Sovjet var rent pinsamma i sin
antiintellektualism, fick socialdemokratin stämpeln på sig att vara ett
medskyldigt parti, och därmed delvis uträknat för framtiden. Det är oerhört frustrerande
för vänstern, men egentligen inte så konstigt.
Moderaterna hade precis samma
problem när kapitalistdiktaturerna föll under 70-talet. Både det moderata
samlingspartiet och ideologin fick ta del av kritiken mot till exempel Franco
och Pinochet.
Skillnaden är att då var det inte
socialdemokratin, utan den yttersta vänstern som satte likhetstecken. Nu agerar
moderaterna som dåtidens yttersta vänster.
De viktigaste förklaringarna till
valnederlaget tror jag ändå finns i Sverige. Varför växte misstron mot
politiken och politikerna så kraftigt? Fanns det några objektiva förklaringar?
Hur mycket spelade SAF:s långvariga antipolitiska propaganda in? Vad bäddade
det politiska spelet självt för? Det är inte konstigt om socialdemokratin
förlorade mest på politikerföraktet, eftersom vi mest förordat politiska
lösningar. Sedan kan man fråga sig vad socialdemokratin gjort fel.
Förklaringarna har varit många,
och mer eller mindre djupsinniga. ”Vi är så tråkiga!” säger A. ”Problemet är
att folk inte känner igen partiet”, säger B. ”Problemet är att de unga känner
igen partiet för väl” säger C. ”Media förföljer oss”, säger D. ”Vi måste få
fart på förnyelsearbetet” säger E. ”Vi ska inte förnya utan först skaffa
kunskap om vad som sker”, säger F. ”Vi måste få en föryngring”, säger G. ”Vi
ska inte föryngra, utan satsa på erfarenhet och kompetens”, säger H.
Jag lyssnade på flera
eftervalsdebatter. Två dagar efter valet satt jag på ett arbetarekommunmöte där
diskussionens vågor gick höga. Alla, utan undantag, krävde förnyelse. Men
lyssnade man på inläggen upptäckte man snart att förnyelsen kunde innebära vad
tusans om helst. Från 60-talsnostalgi till samgående med folkpartiet. Under
någon månade efter valet var öppenheten och debatten bred. Det fördes en
förutsättningslös diskussion om olika politiska områden där socialdemokratin
behövde förnyelse. Där fanns både debattörer som inte ville förändra, och de
som ville förändra till och med målen i socialliberal riktning.
Men det var roligt med en frisk
debatt och ärlig vilja till omprövning. Efter en tid övergick kraven på
förnyelse i en motreaktion. ”Förnyarna” klassificerades av ilskna debattörer
som nyliberalismens vapendragare.
På samma arbetarekommun där
förnyelse krävts, stod nu en ung man i talarstolen, och fördömde med emfas den
förnyelse han ett par månader tidigare krävt. Feldt utpekades som förnyarnas
ideologiska lärofader, och förnyarna var sak samma som ”kanslihushögern”. Då
kände jag mig, 34 år, lastgammal. Hade de glömt hela det förnyelsedebatt som
fördes under 80-talet?
När vänstern började kritisera
det starka samhället och tala om delaktighet och förnyelse var det utifrån
demokratiperspektivet. All god vilja till trots uppfyllde välfärdssystemet inte
alltid människors önskemål. Den nya generationen ställde större krav på att
själva kunna påverka och bestämma. Målet för välfärden måste vara människornas
syn på sig själva, deras välbefinnande och frigörelse, inte systemet som
sådant, sa ”förnyarna”. Härur växte både folkrörelsedebatten och
självförvaltningsdebatten.
Kraven på förändring gällde
framför allt den offentliga sektorn. Vi ville få bort storebrorsattityden, låta
människor påverka, välja och ta eget ansvar, och återuppliva folkrörelsetanken.
Det var dessutom viktigt för socialdemokratin att staten och socialdemokratin
inte likställde. Konkret har förändringskraven till exempel handlat om att
föräldrarna ska bestämma vilken barnomsorg de vill ha. Människor ska ha rätt
att välja läkare, vårdcentral och sjukhus. Stadsdelsnämnder med reell
beslutanderätt ger större makt till medborgarna. De gamla ska själva bestämma
vilken omsorgsform de vill ha.
Personliga assistenter för
handikappade och gamla är ett bra förslag. Genom att decentralisera beslut och
uppmuntra olika alternativ och lösningar kan man dessutom lättare spara pengar
och öka inflytandet och arbetsglädjen för personalen. De tjusiga
arbetsplatsreformerna har sällan omfattat de offentliganställda kvinnorna, de
har fortsatt att ha en pyramid av beslutsfattare ovanför sig.
Förnyelsedebatten inom
socialdemokratin började med den offentliga sektorn, fortsatte med
miljöfrågorna och har de senaste åren även handlat om hur utbildnings- och
kulturpolitik kan bryta de nygamla klasskillnaderna.
Parallellt med den beskrivna
förnyelsepolitiken fördes det under regeringsåren en debatt om förnyelse
utifrån mer renodlat marknadsekonomiskt perspektiv. Både jag och andra så
kallade ”förnyare” kritiserade tendensen att göra ekonomin till mål i stället
för medel. Socialdemokratin behövde inte kopiera borgerliga förslag, vi hade egna
utvecklingsvägar, hävdade vi.
Man kan sammanfattningsvis säga
att det inom socialdemokratin startade två förnyelsedebatter. En om den
offentliga sektorn och individens frihet, och en om marknadslösningar i
socialpolitik och offentlig sektor.
Under regeringsåren, liksom i
eftervalsdebatten riskerar den förstnämnda att hamna i skymundan, mellan den
”traditionella” socialdemokratin och den socialliberala.
Det är en farlig utveckling,
eftersom socialdemokratin måste ha en egen framtidsväg – och den får inte bli
liktydig med stillastående. Det har talats om rosornas krig. Jag skulle vilja
säga att Kjell-Olof Feldt och Stig Malm, som representerade marknadslösningar
respektive traditionell socialdemokrati, inte bara dansade krigsvals i otakt –
de lyckades dessutom meja ned många rosor under valsen.
Denna rosornas krigsvals har
varit skadlig för socialdemokratin. Men inte för att den visat upp
”arbetarrörelsens splittring”, utan för att den lyckats med konststycket att
dels skrämma bort de ”traditionella” väljarna, på grund av snabb förnyelse –
och högervridning – av den ekonomiska politiken, och dels skrämma bort nya
väljare eftersom ”nya” politiska områden hamnat i skymundan. När det till
exempel gällde miljöfrågorna dansade herrarna tyvärr i takt …
Jag tror inte på ett stort parti
där alla dansar i takt. Men socialdemokratin måste formulera sitt uppdrag för
framtiden. Ska människor ge oss chansen måste vi vilja något med uppdraget –
något mer än att säga oss vara regeringsdugliga.
Det måste finnas en socialdemokratisk
uppgift, inte bara en politisk teknik. Jag tror de fyra hörnpelarna för
socialdemokratin är följande:
1) Respekten för det lika
människovärdet kräver rättvisa och solidaritet. Den generella välfärden behövs
för att ge människor likartade förutsättningar i livet. Barnomsorg, utbildning,
sjukvård, äldreomsorg ska ges på lika villkor till alla medborgare. I dag slåss
alla om bristande ekonomiska resurser. Tillåts den allmänna kvaliteten sjunka,
kommer efterfrågan på privata och segregerade lösningar att öka.
Det är uppenbart att moderaternas
strategi är att lämna den generella välfärden till förmån för en selektiv. Det
viktigaste är inte att all service ges i offentlig regi. Det viktigaste är att
garantera att olika alternativ inom barnomsorgen, skolan och å vidare står
öppen för medborgarna utan att det kostar dem något extra. Dessutom måste vi
kunna säkra kvaliteten på både de breda lösningarna och alternativen.
Gemensamma lösningar innebär inte
att lösningarna måste vara lika. Individualism är negativt bara när det är
liktydigt med egoism. Människor måste ha större möjlighet att påverka och ta
ansvar för sin egen vardag. Men dessa möjligheter ska inte vara knutna till
ekonomiska resurser.
Jag tror vi kan öka jämlikheten
och rättvisan genom att uppmuntra individuella och lokala lösningar. Så länge
vi bjuder inflytandet med armbågen är det bara de starkaste som tar för sig.
Samtidigt innebär större valfrihet och öppenhet naturligtvis att vissa grupper
kan ”ta för sig”. Men det behöver inte ske på någon annans bekostnad.
Socialdemokratin måste bestämma sig i den förnyelsedebatt som jag beskrivit
ovan. Vi måste driva en politik mot marknadslösningar men för individen! Det
gäller att hitta lösningar som gör att medelklassen även i framtiden accepterar
jämlikhetspolitiken. Därför är det viktigt att det inte uppfattas som att
resurserna missbrukas av enskilda eller samhället.
I Norge har man diskuterat
”snillismen”. Det vill säga socialdemokratin får inte av snällhet bli kravlös
och menlös. Socialdemokratins moral innebär att människor ska ställa upp för
varandra. Men att vara solidarisk får inte bli liktydigt med att vara slapp. Om
socialbidragssystemet missbrukas eller används för generöst, om kravlösheten
utgör en princip gentemot missbrukare och kriminella sviker man både samhällets
understa skikt och ”hederliga skattebetalare”. De förstnämnda får ingen
egentlig hjälp till ett värdigt liv, de sistnämnda vill inte ställa upp på
välfärdssystemet. Även om summorna som försvinner på fel sätt är små, spelar de
stor roll för samhällsmoralen. Den här kritiken är omfattande inom
socialdemokratins egna led, men vi har valt att inte se den.
2) Människans frigörelse. I
retoriken sitter vi fast i klasskillnaderna mellan rika direktörer och fattiga
arbetare. Men i dag är det knappast de materiella skillnaderna som är störst. I
stället handlar det om människors möjlighet att styra sina egna liv, att till
exempel kunna påverka, göra sig hörda och känna sig delaktiga.
På arbetsplatsen talar vi vackert
om demokrati och medinflytande. Men få löntagare har känt att de konkret och
praktiskt kan påverka sin vardag. Arbetarrörelsen har delvis sig själv att
skylla. Inflytandefrågor har lätt blivit stora, institutionella och
principiella, i stället för praktiska.
För mig skulle det kännas
viktigare att påverka arbetstiderna än att representeras på bolagsstämman via
löntagarfonderna. Det finns andra skäl till att det är viktigt med kollektiv
kapitalbildning och starka skäl till att det är viktigt med kollektiv
kapitalbildning och starka centrala fackliga organisationer, men
arbetarrörelsen har schablonmässigt presenterat de stora lösningarna som höjden
av demokrati. Därför är det svårt att engagera människor för ökad demokrati.
Kultur- och fritidspolitik sägs i
dessa ekonomiskt kärva tider vara lyxkonsumtion. Men de stora klasskillnaderna
i dag visar sig framför allt i utbildnings- och kulturfrågor. För LO:s
medlemmar – och deras barn – är det till exempel viktigare att samhället satsar
å utbildnings- och kulturfrågor än att garantera 100 procent i
arbetsskadeförsäkring.
Människans frigörelse uppnår vi
den dag lokalvårdarens dotter bli läkare och läkarens son blir lokalvårdare och
de möts på biblioteket.
3) Miljön. Det sägs, ibland
skadeglatt, att 1991 var valet när miljöfrågorna försvann. Underförstått kan
man dra slutsatsen att socialdemokraterna inte längre behöver engagera sig i
miljöfrågor. Oavsett förklaringarna till att 1991 års val definitivt inte blev
ett miljöval, är miljöfrågorna en av framtidsnycklarna för socialdemokratin.
Miljöfrågorna är, och kommer att
förbli, en av de stora framtidsfrågorna. Socialdemokratin har, med sin karaktär
av både politiskt parti och folkrörelse med folkbildningstradition, speciella
möjligheter att vara pådrivande i miljöfrågorna. Men då måste miljöpolitiken
bli ett grundfundament, inte en tjusig piedestal vid sidan av.
Socialdemokraterna gjorde försök
under regeringsåren att bli ett miljöparti, och Birgitta Dahl gjorde tappra
försök som miljöminister. Men så fort det verkligen gällde, så fort symbolfrågorna
skulle avgöras, så var det miljöintressena som fick stryka på foten. Ändå var
det säkert mindre uppoffringar som krävdes för att säga nej till bilväg över
Öresund, än som kommer att krävas i framtiden.
En trovärdig miljöpolitik kommer
att kräva stora omställningar, som drabbar både näringslivet och löntagarna.
Det gäller inte minst trafikpolitiken. Det går inte att acceptera en så
omfattande miljöfarlig trafik. Antingen rena bilar – eller betydigt färre
bilar. Men en trovärdig miljöpolitik ger också socialdemokratin möjlighet till
tydlig profilering.
4) Internationalism. Det
internationella beroendet och samarbetat ökar. Socialdemokratin har tidigare
varit en av de främsta krafterna i Sverige för att öka samarbetet med den
tredje världen. Nu kommer andra internationella frågor i skymundan för
europadebatten.
Samtidigt flyttas det
internationella arbetet in på våra egna gårdar genom flyktingarna.
Socialdemokratin måste
naturligtvis kunna visa en europeisk väg mot våra mål. Men jag tror inte på
visionen av ”Europas förenta stater”. De regionala och nationella stämningarna
växer i Europa och i andra delar av världen. Stora länder/regioner får uppleva
hur människor protesterar mot centraliseringen. Själva talar vi varmt om vikten
av decentralisering. Då vore det fel att centralisera och internationalisera en
stor del av det som i dag är inrikespolitik. Kort sagt. Internationalisering –
ja. EG – ja. Politisk union i Europa – nej.
Däremot måste många svenska
socialdemokrater vänja sig vid att samarbeta med andra, och inte bara visa sin
solidaritet med andra.
Jag har själv fått en
tankeställare av de flyktingar som förklarat sig trött på vår solidaritet med
alla ”stackars” invandrare. De är inte, och vill inte vara, ett ömkansvärt
kollektiv.
På samma sätt som lantarbetaren
fick rättigheter och eget ansvar i stället för julkorg, behöver flyktingar och
tredje världens länder få det.
De forna östländerna håller på
att kasta sig från planekonomins dogmatism till marknadsekonomisk dogmatism.
Risken är stor, att dessa länder som inte har någon demokratisk tradition,
genomgår fruktansvärda konvulsioner. Socialdemokratin behövs där – den dag de
inser problemen.
De här fyra hörnpelarna tycker
jag ska ligga till grund för socialdemokratins politik. Det är en balansgång mellan
att lämna gammal retorik, som aldrig efterlevs i praktisk politik, och att
svaja på målet.
Jag tror en viktig del i
strategin är att gemensamt med fackföreningsrörelsen hitta nya vägar för
samarbete. Dagens samarbete fungerar inte bra. Samtidigt vore det förödande om
man gav upp det facklig-politiska samarbetet på vänsterkanten när man samtidigt
har ett starkare sådant än någonsin på högerkanten.
Men för LO borde det vara tydligt
att det var skadligt när man tvingades godkänna det så kallade stoppaketet. För
partiet har det varit illa när LO avgjort viktiga miljöfrågor. Ett fortsatt
samarbete vad gäller grundläggande frågor och idéer, men en tudelning av
rollerna och respekt för olika roller och åsikter i sakpolitiken är viktiga för
framtiden.
Dessutom måste socialdemokratin
förändra sina arbetsformer om man vill fortsätta som folkrörelseparti. Vem vill
delta i politiskt arbete om det inte spelar någon roll? I dag går alltför många
på möten av ren plikt. Det gör inte kommande generationer.
Ett engagemang har man antingen
för att påverka, eller för att lära sig något, eller för den rent sociala
samvaron. Alltför många partiaktiviteter ger ingendera. Människor utan familj
och fritidsintressen, eller människor som är alltför rotade i traditioner, kan
fortsätta att acceptera förödande och mördande tråkiga arbetsformer år efter
år. Men andra gör det inte. Som politiker riskerar vi dessutom att förvandlas
till talmaskiner utan betydelse.
Vi förlorar bland annat unga
människor, småbarnsföräldrar och de intellektuella på kuppen. Till de
intellektuella räknar jag även de ibland obekväma tyckarna. Jag har med sorg i
hjärtat sett hur många i min egen ålder försvunnit bort från politikens
centrum, trots att de borde funnits där. Det är så lätt för ledare och chefer att
premiera jasägare, och stöta ut kritikerna.
Hade socialdemokratiska partiet
lyssnat bättre på sina egna, kärleksfulla kritiker hade vi kanske haft en
starkare ställning i dag.
Det är viktigt att komma ihåg för
framtiden!
Sammanfattningsvis. Socialdemokratin
är inte på något vis uträknad för framtiden. Rättvise- och
solidaritetsbegreppet blir inte mindre intressant för att man samtidigt
anpassar samhället mer till individuella krav. Människans frigörelse blir inte
mindre viktig för att den ligger närmare det möjligas gräns. Miljöfrågorna blir
inte mindre akuta för att miljöpartiet åkte ur riksdagen. Den solidariska
internationalismen behövs, EG-medlemskap eller ej.
Men det krävs lite mer
självförtroende hos socialdemokratin. Vi måste själva tro på våra idéer – och
ha idéer – om andra människor ska kunna tro på oss. Vi kan komma överens med
andra om olika sakfrågor, men för att ha ett existensberättigande måste vi ha
en egen grundläggande idé om framtiden. Därför är det farligt att försöka
kopiera andras idéer bara för att de tillfälligt varit framgångsrika, och
därför kan vi inte heller förnöjt gräva ned oss i det förflutnas mossa och bli
det beståendes försvarare.
Det är inte SAF, ”media” eller
opinionen som har ansvaret för socialdemokratins framtid, det har vi faktiskt
själva.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar