fredag 28 januari 2011

Östros har störst trovärdighet

Vilken socialdemokrat kan utmana Fredrik Reinfeldt som statsminister? Om den frågan avgör partiledarvalet är saken klar. Då blir det Thomas Östros.

Östros har mer statsrådserfarenhet med sina tio år än någon borgerlig politiker. Han kan ekonomi, utbildning, EU, med mera. När Östros använder sin personliga historia och vågar släppa lite på kontrollen vinner han både förtroende och debatter. Första maj-talet på Norra Bantorget 2008 var lysande.

Ändå har Östros inte varit bland storfavoriterna i mediernas bevakning, åtminstone inte förrän Pär Nuder sa kategoriskt nej till valberedningen. En förklaring är kanske rollen som ekonomisk-politisk talesman. Där ingår att stoppa många angelägna förslag.

Gruppen kring Östros har varit stark i (S)-riksdagskansli och det har nog provocerat andra som känt sig överkörda. För min del har jag kritiserat en del av resultaten, men i grunden tror jag på starka finansministrar/ekonomisk-politiska talespersoner, även om de sällan blir populära. Under förra mandatperiodens turbulens hade Östros en stabiliserande roll i partiledningen, det ska man inte heller underskatta.

Den rollen ledar också till kritik för valförlusten. Å andra sidan var Östros framgångsrik som statsråd, en bakgrund som är viktig för att utmana Reinfeldt.

För min del handlar partiledarfrågan om fler saker än trovärdigheten som statsminister, även om den är central. Det är bland annat därför jag gör denna genomgång av det politiska innehållet utifrån fem frågor som är viktiga för mig:

* skattefinansierad välfärd av god kvalitet som bidrar till jämlikhet
* ambitiös miljöpolitik som bidrar till jobb och konkurrenskraft
* bättre uppväxtvillkor i miljonprogrammets hyreshusområden
* en aktiv europapolitik men ett nej till Nato-medlemskap
* mänskliga rättigheter och rättssäkerhet

Thomas Östros argumenterar skickligt för hur en god social välfärd bidrar till ekonomisk tillväxt. Ändå tycker jag att han varit alltför försiktig när det gäller de borgerliga skattesänkningarna. Det är naturligtvis svårt att vinna val på stora höjningar, men oavsett vad (S) föreslagit hade det kallats skattechock av borgerliga politiker och tongivande politiska kommentatorer. Det hade varit bättre att stå för något större skatteintäkter och visa hur de kan gå till fler konkreta förbättringar av skola, vård och äldreomsorg.

När det gäller miljöpolitik tillhör inte Östros de som profilerat sig mest. Han har ändå som näringspolitiker och ekonomisk-politisk talesman haft en konstruktiv roll.

Uppväxtvillkoren i miljonprogrammets hyreshusområden är inte en fråga där jag sett Thomas Östros profilera sig. Där verkar han snarare ha hållit emot rejäla satsningar på ett miljardprogram, liksom företrädaren Pär Nuder. Det förvånar mig, eftersom få saker betyder så mycket för Sveriges ekonomiska möjligheter som att ge unga med utländsk bakgrund en bra start i livet.

I internationella frågor är Thomas Östros ofta lysande. Hans visioner och förslag i europatalen under EMU-kampanjen och hans genomtänkta globala perspektiv på Första Maj har få motsvarigheter bland dagens ledande socialdemokrater. Möjligen saknar jag en tuffare ton mot finansspekulationen. Jag har inte sett någon antydan att Östros skulle vilja öppna för ett Nato-medlemskap.

Slutligen har jag inga tvivel på Östros engagemang för mänskliga rättigheter.

Tidigare inlägg i denna serie:

Mikael Damberg gillar tjänstejobb
Veronica Palm vågar tala miljö
Österberg vill ha kvar den svenska modellen

(Som jag skrivit tidigare: Jag har inte möjlighet att gå igenom allt som de aktuella personerna gjort eller sagt på de här områdena, det får bli en övergripande bedömning. Tar tacksamt emot synpunkter på saker jag missat.)

Andra om Socialdemokraterna: Exp, Folkbladet, Sydsvenskan, Björn Sundin, HBT-Sossen, Roger Jönsson, med flera

2 kommentarer:

  1. Östros förknippas med sossegänget som förlorade valet...inget bra val!

    Han däremot:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Leif_Pagrotsky

    En kille med ryggrad!

    SvaraRadera
  2. Kommer du att resonera kring Lena Sommestad som tänkbar s-ledare?
    http://www.expressen.se/nyheter/1.2308534/debatt-lena-sommestad-matchar-alla-krav

    SvaraRadera