torsdag 24 februari 2011

Nordic Battlegroup: Vi följer utvecklingen

En internationell militär insats i Libyen diskuteras nu på allvar. Det gäller i första hand en flygförbudszon men även andra alternativ finns på bordet. Kontakterna tycks främst ske mellan USA, Storbritannien och Frankrike som alla har marina styrkor i området. Sverige leder Nordic Battlegroup som står i beredskap sedan årsskiftet för att rycka ut på EU:s uppdrag.

Jag har fått följande svar från Nordic Battlegroups press- och informationschef Jesper Tengroth om beredskapen inför en eventuell insats:

ME: Finns det några militära skäl emot att NBG eller delar därav deltar i en insats i Libyen, om EU tar de nödvändiga besluten?

JT: Det är svårt att ge ett rakt svar på din fråga- särskilt eftersom jag inte är helt säker på vad du menar med "militära skäl". Inför en eventuell insats i Libyen eller någon annanstans måste man titta på dom omständigheter som råder i just det området. Helt principiellt är det dock så att om den politiska nivån i EU liksom den svenska riksdagen har fattat beslut om en insats finns det inga hinder för att NBG sätts in (helt eller delvis).

ME: Vilka förberedelser för en sådan insats pågår från svensk sida?

JT: Vi vidtar inga förberedelser utan att det finns ett politiskt beslut. Däremot följer vi naturligtvis det som händer i vår omvärld (och då inte bara Libyen).

ME: Gäller fortfarande 10 dagar för att sända förband eller är det nu möjligt med kortare tid?

JT: Enligt EU Battle Group Concept är det tio dagar som gäller i grunden men det beror också på vilken typ av uppdrag det handlar om- det kan gå fortare, det kan ta något längre tid.

Andra om Libyen: DN, SvD, SvD2, med flera

2 kommentarer:

  1. Jag jobbar själv inom NBG11 och jag måste säga att jag personligen håller tummarna för ev insats. Skulle vara ruskigt skönt att verkligen få känna att man är till någon nytta, dessutom skulle det vara bra för samtliga i BG:t att faktiskt pröva det som vi övat fast då i ett skarpt läge. (Jag själv har arbetat inom trossen ett bra tag nu och känner verkligen för en utveckling MOT insats.)

    SvaraRadera
  2. kan inget annat än att hålla med. Är också med i nbg11 men en ev insats i Libyen kan vi utesluta då NBG är för litet att ens gå in där. men där emot så kan jag tänka mig att vi ev får gå in i grannländerna.

    SvaraRadera