fredag 15 januari 2010

Maud Olofsson borde byta jobb

Katastrofsiffrorna för centern borde få medlemmarna att fundera över partiledaren. Hur länge Maud Olofsson sitter kvar är en fråga för centerrörelsen. Att partiet har en så svag ställning i regeringen är däremot ett problem för hela Sverige.

Jag har skrivit om centerns svaghet tidigare. Åsa Torstensson syns nästan inte. Andreas Carlgren kämpar men blir ständigt överkörd av moderaterna med Anders Borg i spetsen. Eskil Erlandsson klarar sig väl hyfsat, men det räcker inte när Maud Olofsson misslyckats gång på gång i viktiga frågor som Saab och energibolagen.

För min del är jag tveksam till uppgifterna att Maud Olofsson sa nej till en centerpartist som EU-kommissionär. Jag hörde en helt annan version av en trovärdig källa för en månad sedan, men jag vill inte sprida uppgifter som kan vara planterade utan ett helt säkert underlag. Däremot visar läckorna till Ekot att regeringspartierna inte är så sams som de verkar.

Det skulle inte förvåna mig om Maud Olofsson avgår efter valet. Vad hon kan göra nu är att ändra centerns laguppställning i samband med den kommande regeringsombildningen. Fredrik Reinfeldt har nyckeln till centerns framtidsutsikter, men Maud Olofsson kan själv förbättra partiets situation genom att byta ut Åsa Torstensson och genom att lämna över energifrågorna till den utmärkte Ola Alterå.

Andra om centern: DN, Expressen, SvD, Högbergs tankar, In your face, Johanna Graf, Jonas Morian, Kent Persson, Peter Andersson, Röda Berget, Sjölander

2 kommentarer:

  1. Inte mycket att säga om analysen, men jag undrar om du inte bidrar till ännu mera spekulation med din formulering, än vad du gjort om du verkligen skrivit vad din "trovärdiga källa" sa...

    Som jag ser det har centern enorma problem nu; det värsta av dem är att det inte verkar finnas någon samlad opposition inom partiet, som är på det klara med vad de verkligen vill med partiet. Bara en samling vilsna själar - lite vargjakt, lite klimat, lite motorväg, inget SAAB och ingen fördelningspolitik ...

    SvaraRadera
  2. Jag har en kommentar här:

    http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/01/hur-kan-man-bli-forvanad-over.html

    SvaraRadera