Det räcker inte med att Sverige och EU fördömer Israels stormning i natt, något Fredrik Reinfeldt och Catherine Ashton måste göra med största kraft under de närmaste timmarna. Dödsoffren måste få allvarligare konsekvenser för den israeliska regering som godkänt att hjälpkonvojen Ship to Gaza stoppades med militära medel.
Tankarna går till de avlidnas familjer, till de skadade och fängslade aktivisterna, till anhöriga och vänner som väntar oroligt på besked. Den svenska regeringen måste göra allt för att bistå dem.
Samtidigt måste Reinfeldt, Bildt och andra EU-politiker snabbt inse att det som skett ändrar den politiska situationen.
EU har sett genom fingrarna med Israels tidigare krigsförbrytelser, dokumenterade till exempel i Goldstone-rapporten. Övergreppet på palestinier i Gaza och på Västbanken är det ständigt pågående brottet mot mänskliga rättigheter.
Israels angrepp på Ship to Gaza är ändå något nytt, en brutal påminnelse om att landets regering inte skyr några medel och struntar i internationell rätt. Det kommer strax efter att Israel avfärdat FN:s krav om att ställa landets kärnvapen under internationellt kontroll.
Fredrik Reinfeldt möter nu en av de största utrikespolitiska kriserna under sin statsministertid, särskilt om svenskar finns bland de dödade. Reaktionen på Israels angrepp måste bli hård.
EU:s förhandlingar om att uppgradera handelsavtalet med Israel måste naturligtvis avbrytas. Detsamma gäller en rad andra samarbetsformer.
Dessutom måste Sverige omedelbart kräva att de ansvariga för dödsfallen - både politiskt och militärt - ställs inför internationell domstol. Detsamma gäller givetvis de brott som Goldstone-rapporten dokumenterar.
Andra om Israels angrepp; AB, DN, DN2,DN3, Ekot, Expressen,Exp2, GP,GP2, SvD, SvD2,SvD3,SvD4, In your face, Jonas Sjöstedt, Per Westberg, Peter Andersson, Rasmus Lenefors, Röda berget, Utsikt Från Ett Tak, med flera
måndag 31 maj 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Du kan kanske har missat att de var de "fredliga" yx beväpnade aktivisterna på skeppen som anföll israeliska kommandosoldater...?
SvaraRaderaMed tanke på att väldigt lite är känt - exempelvis har ju rapporterats om att personerna på båten var beväpnade med knivar och yxor och gick till attack mot de israeliska patrullantstyrkorna - borde du kanske lugna dig i dina slutsatser och "krav".
SvaraRaderaDu har verkligen så rätt!!!!!
SvaraRaderaNu måste Sverige och EU bojkotta detta bisarra "land" (stulet område som de sjlva erkänt).
För ett odelat Palestina!!!!!!!
Nu är det dags att visa att Sverige har testiklar. Skicka ner marinen för att eskortera dessa hjälpsändningar. Kanske israelerna tänker sig för lite extra om de måste attackera moderna örlogsfartyg istället för obeväpnade civila...
SvaraRaderaLöjeväckande!
SvaraRaderaEnligt videoklipp gick aktivister på en av de turkiska båtarna till väpnad attack mot insatskommandot vid småtimmarna i morse. Enligt rapporter och videoklipp ska upp till 16 av de ca. 700 aktivisterna dött. Israeliska arméradion rapporterar att aktivisterna försökte slita av vapnen från kommandosoldaterna samtidigt som de attackerade kommandot med järnrör. En av soldaterna fick sitt vapen avslitet. Svenska medier rapporterar att kommandosoldaterna anfölls på en av de turkiska båtarna av yx- och knivbeväpnade män, enligt AFP/israeliska kanal 10. På arabiska TV-bilder syns klart och tydligt hur aktivisterna går till attack med järnrör och ev. fartygets yxor innan kommandot hunnit fira sig ända ned från helikotern. Turkisk TV har ett kort utdrag av videon, som antagligen filmats av aktivisterna själva, som går att se på israeliska kanal 10 -
SvaraRaderahttp://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=iw&tl=en&u=http%3A%2F%2Fnews.nana10.co.il%2FArticle%2F%3FArticleID%3D721999
Bra artikel Mats, I enjoyed it...
SvaraRaderaDet spelar mindre roll, dday. Även om det säkert kan vara sant att aktivisterna försvarade sig med järnrör mot de anfallande piraterna.
SvaraRaderaI det ögonblick soldaterna bordade skeppen på internationellt vatten slutade de vara soldater och blev pirater. De hade ingen som helst rätt att finnas ombord. Det finns ingen skillnade mellan det som israels militär har gjort nu och det som fattiga människor gör utanför Somalias kust.
Visst vore det dumt av aktivisterna att försvara sig mot piratangreppet, men de har rätten på sin sida.
Israel står över lagan, ännu en pinsam händelse i Israels historia. SANKTIONER!
SvaraRaderaordstävet!
SvaraRadera"Den som ger sig in i leken får leken tåla" äger sin riktigthet nu. De som bör ställas inför rätta är de som inte respekterar inter-nationell lag. Fartygen har erbjudits möjlighet att gå till Israelisk hamn. Ingen vet hur mycket vapen och andra miltiära varor finns ombord. Nu får faktiskt de som tror att fred nås genom provokation ta sitt ansvar.
Självklart behöver Gaza hjälp men sänd den genom lagliga kanaler. Inget medlidande för dumdristiska människor som framhålls som hjältar i pressen.
ISRAEL TOG TILL SJÄLVFÖRSVAR DE HADE RÄTT TILL!
SvaraRaderaI Oslo-avtalens GAZA-JERICHO AGREEMENT ANNEX I, Article XI står klart och tydligt att främmande farkoster inte får komma närmare Gazas kust än 12 sjömil. Inom 12 sjömil har Israel rätt att vidtaga alla nödvändiga åtgärder mot farkoster misstänkta att användas för terroristaktiviteter, eller för att smuggla vapen, ammunition, narkotika, varor eller deltaga i några som helst illegala aktiviteter. Det är helt klart att Ship to Gaza-båtarna deltager i illegala aktiviteter, tex. finns det 800 aktivister ombord som saknar besöksvisum. Att båtarna kan misstänkas ha vapen, ammunition eller narkotika ombord är också ganska naturligt. Israel har också utropat en 20 sjömils sk. exclusion zone, ett helt legitimt och lagligt tillvägagångssätt. Tex. utropade UK en 200-sjömils exclusion zone runt Falklandsöarna 1982. Juridiskt sett har Israel således inga som helst problem med att blockera båtarnas intrång inom 12 eller 20-sjömilsområdet.
De israeliska soldaterna BLEV angripna med knivar och järnrör, i några fall togs de av vapnen och så började naturligtvis skottlossningen. Öppnar man båda ögonen blir det inte lika enkelt som vissa gaptrutar tror...
Israel har INGEN LEGITIM ORSAK ATT BORDA SKEPP I INTERNATIONELLT VATTEN. Marin soldater vilka veka typer Israel skickar in om en killing machine som faktiskt ska vara inte klarar ett antal civila personer kan man undra hur svag den Israeliska armen har blivit, dessutom hur tusan kan man skicka in den typen av trupp???... Israels propaganda liknar Goebbels sanningshalten mycket utvattnad och mycket vinklad. Enough is enough klipp banden med Israel och EU idag (vi har inget behov av dom och skulle inte sakna dom eller andra idiot stater som Iran som INTE vill ha fred eller Do NOT WANT TO BELONG!)
SvaraRaderaLöjeväckande Mats!Du uppmuntrar bara alla terroristkramare på vänsterkanten till mer antisemitisk hets. Israel har all rätt till självförsvar, inklusive preventiva åtgärder som detta var. Om något så har IDF visat återhållsamhet i sitt agerande.
SvaraRaderaMycket allvarligt och oacceptabelt har utrikesminister Carl Bildt sagt till TT. Håller med.
SvaraRaderaDday: Har du någonsin läst internationell rätt? Folkrätt? För att ge dig en liten inblick i ämnet och upplysa dig någon om grunderna så kan du läsa följande artiklar om vad som gäller i detta fall:
SvaraRaderahttp://www.svd.se/nyheter/utrikes/de-har-inte-ratt-att-borda-andra-fartyg_4792601.svd
http://www.unt.se/varlden/ove-bring-bryter-mot-folkratten-966190.aspx
Hej Mats!
SvaraRaderaIsrael hävdar att massakern på civila var motiverat, eftersom deras soldater blev attackerade och att de handlade i självförsvar.
Men de blev attackerade när de bordade ett fartyg på internationellt vatten som de inte har någon laglig rätt att gå ombord på, de betedde sig som pirater som kapar handelsskepp utanför Somalias vatten.
Förmodligen blev soldaterna attackerade av civila som agerade reflexmässigt och utan att tänka i en situation där de blev överlumpade.
Men vems självförsvar är det som vi talar om här? Det här kommer att bli en brännande juridisk fråga!
Läs min artikel på:
http://darenpagatan.blogspot.com/2010/05/israel-attackerade-ship-to-gaza.html