tisdag 19 oktober 2010

Början på en valanalys

En månad efter valet. Reinfeldt regerar vidare medan de rödgröna försöker få ihop en gemensam budgetmotion. Det kärvar, vad jag förstår.

Vänsterpartiet vill återigen ändra det ekonomiska ramverket. Samtidigt verkar (S) berett att göra upp med regeringen om Afghanistan och miljöpartierna lyssnar på locktoner om asylpolitiken. Håller inte de rödgröna ihop nu blir det svårt att vinna 2014.

Jag har inte haft möjlighet att kommentera alla kloka valanalyser. Länker till några av de läsvärda texterna här nedan, men det finns många fler. Progressiva bloggare finns också på Netroots valanalyser. Socialdemokraterna har tillsatt en kriskommission med många duktiga personer. På annat håll driver PR-firmor som Prime sina kunders dagordning inom (S).

Själv skrev jag en snabb analys åt Friedrich Ebert-Stiftung direkt efter valet och en artikel för OpenDemocracy. Sedan har jag funderat vidare. Jag tror det är klokt att få lite distans, och inte minst att tala med så många som möjligt utanför den mest aktiva politiska sfären.

Fem korta punkter vill jag i alla fall bidra till diskussionen, så här långt.

1. De politiska skillnaderna var inte tillräckligt tydliga. Ta missförhållandena i vård och äldreomsorg till exempel. Det rödgröna valmanifestet var för tunt och kritiken av hur privata företag roffar åt sig skattepengar för svag.

2. Partistrategerna lyssnade för mycket till debatten i Stockholms innerstad och använde inte känselspröten ut i människors vardag tillräckligt bra. Det gäller inte minst människors rädsla för brott. Sverigedemokraternas frammarsch handlar inte bara om väljares utanförskap utan om verkliga problem som (S) måste svara på istället för att förneka dem.

3. Arbetarrörelsen måste utveckla en bättre mediestrategi. Vad gör LO och fackförbunden med miljonerna från försäljningen av aktier i Aftonbladet?

4. Det rödgröna samarbetet verkar ha missgynnat (S) - men vad är alternativet? Håll ihop trots locktonerna från regeringen.

5. Ledningen har betydelse. "Mona Sahlin är en fighter", skrev jag på denna blogg i slutet av valrörelsen. Men ingen person kan vara allt för alla grupper av väljare. Sahlin behöver fler starka personer bredvid sig, hävdade jag i våras. Nu måste (S) förutsättningslöst pröva vad som är den bästa laguppställningen inför 2014 - inklusive vilken partisekreterare som bäst kan förnya arbetet.

Andra om valet: Anne-Marie Lindgren, Kajsa Borgnäs, Lena Sommestad, Morgan Johansson, Ulf Bjereld, Storstad, med flera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar