Det tog några dagar extra innan de rödgröna presenterade sin tågsatsning, men det var värt att vänta på. Vid ett maktskifte får Sverige äntligen en modern infrastruktur, med miljövänliga smarta transporter i centrum. Nu gäller det att göra samma sak med grönt bostadsbyggande.
Partiledare och språkrör vill skynda på projekt som Västlänken och sätta igång en rad nya investeringar, bland annat höghastighetsbanor mellan Stockholm och Linköping och mellan Göteborg och Borås. Dessutom ska lokal- och regionaltrafik få bättre kapacitet. Allt detta utan att väganslagen minskar.
Tågsatsningarna är bra för miljön, men också för jobb och regional sammanhållning. De rödgröna är mer framtidsinriktade än alliansen, som mest vill konservera en gammal infrastruktur.
Visst kan man sätta frågetecken för den samhällsekonomiska lönsamheten hos Norrbotniabanan, men övriga projekt är väl motiverade. Det är också bra med satsningen på spårburen godstrafik.
Förhoppningsvis är de rödgröna lika framsynta i bostadspolitiken som i trafikfrågorna. Den ekonomiska vårmotionen innehåller väl ett rejält investeringsstöd till byggandet av nya gröna hyresrätter? Inte bara till den i och för sig nödvändiga renoveringen av miljonprogrammet. Utan investeringsstöd till nya hyresrätter är det svårt att se någon trovärdighet i miljöpartiets flyktingpolitik.
Andra om tågsatsningen: Aftonbladet, Ekot, Exp,GP, SvD, SvD2, SvD3,SvD4, Högbergs tankar, Kulturbloggen, Peter Andersson, Rasmus Lenefors, Röda Berget, Tokmoderaten, med flera
måndag 26 april 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar