Dagens Nyheter fortsätter idag sin granskning av järnvägspolitiken. Regeringen vill höja banavgifterna kraftigt, framgår det, från 8,8 till 15,6 miljarder kronor. Det sker samtidigt som alliansens totalavreglering kan tvinga SJ att dra ned på sträckor som är viktiga för mindre befolkade delar av Sverige.
Utredningen bakom de höjda banavgifterna utgick ifrån att även vägtrafiken skulle få högre kostnader genom höjda bränsleskatter och en kilometerskatt, berättar DN. Det har regeringen avfärdat, men banavgifterna höjs i alla fall.
Vad betyder järnvägens kris för miljön och den regionala utvecklingen? Det vore intressant att höra Maud Olofsson förklara det i kvällens SVT-utfrågning.
Som vanligt tenderar valrapporteringen i medierna att handla mer om livet i storstan än om villkoren i andra delar av Sverige. Ändå finns det stora problem på landsbygden och i mindre orter, där avregleringar leder till försämrad service. Järnvägen, posten och bilprovningen är tre aktuella exempel. Tvånget att införa vårdvalssystem med etableringsfrihet är ett annat, där de stora effekterna kommer att märkas först under nästa mandatperiod.
Socialdemokraten Peter Hultqvist presenterade nyligen en omfattande genomgång av hur de regionala klyftorna ökat under alliansens fyra år vid makten. Kritiken mot den förda politiken kommer också från centerpartister ute i kommunerna.
Centerpartisterna har skäl för sin oro. Med dagens opinionssiffror blir Moderaterna ännu mer dominerande inom alliansen. Vad händer då med till exempel den regionala skatteutjämningen, om regeringen Reinfeldt sitter kvar?
Andra om valrörelsen: Exp, SVT, Högbergs tankar, Peter Andersson, Peter Hultqvist, Storstad, Tord Oscarsson, med flera
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar