Per Schlingmann måste ha gjort glädjeskutt till frukost. Dagens Nyheters intervju med Fredrik Reinfeldt har fått precis den vinkel som Moderaternas partisekreterare vill ha. Vi ska satsa på välfärden, säger Reinfeldt.
Den här gången klagar jag inte på DN. Det är rimligt att partiledarna någon gång får chansen att relativt ostört berätta vad de vill. Journalisterna som gjort intervjun hör till Sveriges bästa. Snarare kan man fundera över varför inte Mona Sahlin använde motsvarande tillfälle bättre.
Frågan är däremot hur många medier som granskar Reinfeldts och Moderaternas argumentation om välfärden, påståenden som vi lär få höra fram till den 19 september. Det går inte att på allvar förbättra vård, skola och omsorg när man samtidigt sänker skatterna kraftigt.
Jag har tidigare skrivit om Reinfeldts bluffar om koldioxidskatten, FRA, med mera. Självsäkra påståenden som de politiska journalisterna köpte men som var helt fel.
Nu är det förstås rimligt med uppföljande artiklar om de 26 miljarder extra som Reinfeldt säger att regeringen satsat på välfärden, vilket han påstår är mer än vad oppositionen föreslagit. Medierna borde också granska orättvisorna i system som Vårdval Stockholm. Skriva om hur alliansen stoppat de statliga extrapengarna till förortsskolorna. Och så vidare, nu när Reinfeldt själv sätter välfärden i fokus.
Socialdemokraterna behöver för sin del fundera över konkreta välfärdslöften inför valet. Nu är det Göran Hägglund som lånar Annika Billströms framgångsstrategi att ge tydliga löften om bättre kvalitet. Kristdemokratens förslag om maxtid på akuten är förstås valfläsk så länge det inte finns mer pengar - men genomskådar alla det?
Inte utan en rödgrön välfärdsoffensiv och en medial granskning av skattesänkningar kontra kvalitet i välfärden.
[UPPDATERING Björn Elmbrandt skriver bra om Reinfeldt-intervjun på Dagens Arena. Däremot inte någon granskning i DN av statsministerns välfärdspåståenden. Så svårt kan det väl inte vara att jämföra budgetmotionerna under mandatperioden eller de löften blocken givit inför valet om pengar till kommunerna?]
Tyvärr verkar det bli dåligt med artiklar som granskar M påståenden - utan det blir enkla trafikmärken som berättar sanningen om ditt och datt. Det är väl så att samtalet börjar tystna och plakaten/reklamen tar över! Hur vi ska leva verkar vara klart; Det kan inte bli bättre än en villa i Täby. Semester i Thailand osv.
SvaraRaderaGör en reklamslogan om att medelklass drömmen, den bästa av alla världar, är uppnåelig för alla bara om DU arbetar, så väcker du många drömmar. För det är väl vad reklam handlar om; Drömmar och förväntningar!
När politik blir drömmar och förväntningar upphör samtalet och därmed våra gränser; Vi lovar allt som alla andra lovar plus lite till!
Så frågan blir; Finns det intresse från medier att granska sig själva dvs sin egen medelklass dröm? Troligtvis inte! För handen på hjärtat, dvs tyck som jag, villa i Bromma, spårvagn, mm är ju något som alla vi ha! Och lite sänkt skatt är ju bra.....blir vården sämre? Jag köper en privat försäkring....osv
Medierna lämnar politiska ledare kanske allt för lätt. Senast exemplet är ju de rödgrönas artikel i dagens DN där man upprepar vad som tidigare varit känd rödgrön politik. Med ett viktigt undantag: hur alla dessa löften ska finansieras finns inte med. Det budskapet kanske inte tål att upprepas eftersom nästan alla opinionsmätningar efter publiceringen av det rödgröna budgetalternativet gav allianspartierna ökat gehör i opinionen. Tom Det som var "rökt" för cirka två år sedan, nu tycks vara inom det möjligas gräns: övertag för alliansen visavi det rödgröna alternativet.
SvaraRadera