Miljöpartiet fick kompromissa om miljöskatterna. De blygsamma ökningar av skatten på bensin som de rödgröna nu föreslår är ingen radikal förändring för svensk ekonomi, oavsett vad Anders Borg påstår. Däremot är förslaget en viktig signal om en mer ambitiös klimatpolitik.
Det har varit mycket prat och lite verkstad i alliansens klimatpolitik. Nu när valet närmar sig tycks Reinfeldt och Borg ha övergivit miljö även i retoriken. Dessutom sätter finansministern sin trovärdighet på spel.
Aftonbladet har visat att Anders Borg hade fel i sina kommentarer till förslaget om kilometerskatt. Nu påstår finansministern att en höjning av bensinskatten med sammanlagt 49 öre under fyra år äventyrar jobben. Är det med den kvaliteten finansdepartementet gör sina analyser?
När vi tog fram den svenska koldioxidskatten med mera i miljöavgiftsutredningen 1990 blev slutresultatet gröna skattehöjningar på sammanlagt 4 miljarder kronor, vill jag minnas. I den tidens penningvärde. Inte slog det ut jobben, tvärtom hyllar alla inklusive regeringen idag införandet av koldioxidskatten.
De rödgrönas skatteförslag verkar bra, utifrån vad som hittills presenterats. Sedan kan jag tycka att de rödgröna kunde ha varit mer innovativa och även hittat nya former av miljöskatter. Om satsningen på biogas är rätt prioritering av budgetmedel går att bedöma först när man ser vilka andra förslag de rödgröna presenterar på måndag - och vilka som fallit bort.
Men dagens förlorare är Anders Borg. Han är på väg ned i samma träsk av bristande trovärdighet som Mats Odell.
Andra om miljöskatter och klimat: AB, DN,DN2 , DN3,DN4,DN5, Expressen,Exp2, SvD, SvD2,SvD3,SvD4, Dagens Arena ,Monica Green, Per Altenberg, Roger Jönsson, med flera
Varför är alla journalister vänstervridna?
SvaraRaderaHelt oseriöst inlägg. Vad syftar dessa skatter till? Att det blev 49 öre istället för 2 kr. Ska vi jubla över detta? Gud så glada vi blev! Hurra!!!
SvaraRaderaDet dolda budskapet här är att all energi kommer att beskattas av De RödGröna oavsätt vilken miljöpåverkan den har. Och det kommer mera.
Var ska dessa pengar användas till? Det framgår inte av dagens redovisning.
Var lugn!
SvaraRaderaDe omättliga vänsterpolitikerna lär nog komma på nya kreativa sätt att pungslå den hårt arbetande delen av befolkningen....
...för vilka pengar ska de annars plöja ned i vansinnesprojekt och bidragshöjningar....
Tobleronepolitik var order - dra det på kortet och låt någon annan betala!
Dagens förlorare är låg- och medelinkomsttagare, inte Anders Borg.
SvaraRaderaHur fanken har du ens mage att hävda att Anders Borg "tappar i trovärdighet"? Du kan ju börja med att fråga LOs chefsekonom som hävdar att Sverige har "en av världens starkaste offentliga finanser".. Precis tvärt emot vad Mona Sahlin säger, det finns i en debattartikel i DN om du vill läsa. Han har skött ekonomin på ett avundsvärt sätt som ingen i de rödgröna någonsin kommer att kunna.
SvaraRaderausch!!!vad desperat alliansen är. smutskasta så mycket vi kan nu för snart har vi åkt ut!!!!ha ha.
SvaraRaderaGud så många konstiga människor som kommenterar här.
SvaraRadera"Varför är alla journalister vänstervridna?"
Varför är all media högervriden?
"De omättliga vänsterpolitikerna lär nog komma på nya kreativa sätt att pungslå den hårt arbetande delen av befolkningen...."
Vad snackar du om? Vänster är det enda som ens funderar över hur de hårt arbetande ska få det bättre.
"Dagens förlorare är låg- och medelinkomsttagare, inte Anders Borg. "
Nej, det finns inga förlorare i dessa förslag. Inte ens höginkomsttagarna eftersom att de lever på samma jordklot som låg- och medelinkomsttagarna.
För övrigt är det väldigt magstarkt att påstå att låg- och medelinkomsttagarna är de som tjänat på högerns politik de senaste åren.
"Han har skött ekonomin på ett avundsvärt sätt som ingen i de rödgröna någonsin kommer att kunna."
Anders Borg lever i en alternativ verklighet. Läs mer här: http://www.aftonbladet.se/ledare/article6921969.ab
"usch!!!vad desperat alliansen är. smutskasta så mycket vi kan nu för snart har vi åkt ut!!!!ha ha."
Kanske inte den mest välformulerade kommentaren, men ja. Alliansen är desperat och spelade mycket fult med det här Tobleronekortet. Det var helt uppenbart en planerad attack, inget som Mats Odell bara kom på i stunden (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3061&artikel=3659105)
Nej, så fel hade inte Anders Borg. Han hade ju rätt när det gällde kostnaden (200-300kkr/lastbil/år)och han kommenterar att den kostnaden inte är obetydlig. Sedan brister jämförelsen att det motsvarar en extra chaufför (för en sådan kostar 370kkr/år) men det gör inte kostnaden mindre.
SvaraRaderaHuvuddelen av alla lastbilstransporter sker på under 300km och dessa går inte att ersätta med tåg.