Man kan knappast kalla infrastrukturministerns hantering av tågkaoset för en succé. Åsa Torstensson verkar rädd för media, och ger osammanhängande svar som inte stämmer med vad statsministern säger.
Situationen är naturligtvis svår. Att snöovädret hindrat trafiken så länge har många orsaker: brist på ansvarstagande i avregleringarnas spår, för lite investeringar i underhåll under många år, orimliga avkastningskrav på SJ, tekniska misstag, och så vidare.
Ändå måste det ansvariga statsrådet kunna ge besked om hur en nationell kris ska hanteras. "Regeringen styr riket", heter det i regeringsformen.
Men istället för att hantera krisen från departementet reste Åsa Torstensson iväg. Hon hade svårt att hävda sig mot Peter Erikssons lågmälda och sakliga argumentering i måndagskvällens Aktuellt. Hennes budskap om att vi måste ha respekt för naturens krafter stämmer dåligt med statsministerns linje, att ansvaret för trafikkaoset måste granskas. Nu lovar Åsa Torstensson att Banverket i princip ska få alla pengar de begär. Vi får väl se i vårbudgeten.
Varje regering innehåller starka och svaga statsråd. Jag har inget emot Åsa Torstensson som person, men det måste tidigt ha stått klart för Fredrik Reinfeldt att hon är ett av regeringens svagaste kort. Det är en bedömning som många i Trafiksverige gjort sedan länge. Jag har till exempel hört en myndighetschef döma ut sitt statsråd i hårda termer.
Att ombilda regeringen efter vad som fungerar bra och dåligt är en del av statsministerns uppdrag. Men Reinfeldt har varit ytterst försiktig efter turbulensen hösten 2006. Han låter vart och ett av allianspartierna bestämma över "sina" statsrådsposter. Det är förståeligt till en viss gräns, men ytterst vilar ansvaret för regeringens sammansättning på statsministern.
Maud Olofsson avstod nyligen från att förstärka centerlaget i regeringen när hon hade chansen att göra det på ett smidigt sätt. Hade Åsa Torstensson fått slippa sitt uppdrag då skulle hanteringen av tågkaoset troligen blivit bättre.
Nu är det mindre än sju månader till valet och Reinfeldt lär knappast göra någon större regeringsombildning, som sin danske kollega.
Statsministerns passivitet har ett pris - både för regeringsdugligheten och för alla de tågresenärer som inte får några tydliga besked.
Andra om trafikkaoset: AB, DN, DN2, DN3, DN4, Exp, SvD, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, Svensson, med flera
Media har sedan lång tid tillbaka censurerat Åsa Torstensson uttalanden för att hon inte ska framstå som helt obegåvad - hade de inte gjort det utan lyft fram alla grodor hade regeringen kanske haft en bättre infrastrukturminister idag.
SvaraRaderaLyssna på den lördagsintervju som ekot gjorde med henne för drygt ett år sedan. Hon ger gång på gång helt motsägande svar och har mycket svårt att formulera ett logiskt resonemang. Hon har lyckats få igenom en avreglering av bilprovningen och drev också frågan om att avreglera kollektivtarfiken. Som tur sa alla remissinstanser nej och många kallade det århundardet dummaste försklag (även allianspolitikerna). DAgs att utse en ny landshövding.
SvaraRaderaDen rödgröna kloaksörjan hade 12 år på sig - 1994-2006, inget hände. Man byggde spår i övre norrland där ingen trafik går, där få folk bor. Den rödgröna kloaksörjan är full av sånt som finns i kloaker...
SvaraRadera