Får en regering
bryta mot lagarna i en nödsituation?
Jurister har
länge diskuterat utrymmet för en sådan ”konstitutionell nödrätt.” Det finns
historiska exempel i Sverige: flygplanskaparna på Bulltofta år 1972,
Norrmalmstorgsdramat år 1973 och terroristattacken på västtyska ambassaden år
1975. I dessa tre fall ingrep regeringen direkt i polisarbetet. Riksdagens
konstitutionsutskott (KU) ansåg efteråt att regeringen inte agerat inom
grundlagarnas ram, men att detta ändå hade varit försvarligt. Under pandemin har den svenska regeringen valt att hålla sig strikt till vad som täcks av lagarna.
Det verkar finnas
en samsyn bland högre jurister att det finns en viss möjlighet för en regering
att inte vara bunden av grundlagarna eller av lagstiftning i övrigt, men att
detta utrymme är begränsat. Exakt var gränsen går är oklart. ”Man har i vårt land
i huvudsak tagit avstånd från den konstitutionella nödrätten”, skrev KU vid granskningen av hur regeringen hanterat
tsunamin år 2004, och fortsatte: ”Tanken att statsorganen i krissituationer
skall kunna sätta sig över grundlagsreglerna anses stämma illa med principen om
maktutövningens lagbundenhet.” Men KU satte inte punkt där. ”Likväl torde det
finnas ett visst begränsat utrymme för en sedvanerättsligt grundad
konstitutionell nödrätt vid sidan av författningen”, konstaterade utskottet. ”Hur
långt denna sträcker sig är dock oklart. Ytterst ankommer det på
konstitutionsutskottet att vid granskningen av regeringsarbetet avgöra om
ansvar skall utkrävas för formellt oriktiga åtgärder.”
Detta kan
möjligen te sig som teoretisk juridik, men i praktiken handlar det om beslut i
krissituationer som kan få stora effekter på individer och samhälle. Därför är
det märkligt att debatten inte är mer omfattande. Få noterade exempelvis att
den statliga utredningen om internationellt stöd vid
kriser år 2012
gjorde en tolkning av konstitutionell nödrätt: ”Uttrycket betecknar oftast
regeringens möjligheter att vidta en annars författningsstridig åtgärd för att
avvärja en allvarlig fara för rikets säkerhet eller bestånd. Åtgärden är tillåten
under förutsättning att den framstår som försvarlig.”
Utöver vad en
regering kan göra handlar det också om myndigheternas agerande. Här kommer även
brottsbalkens bestämmelser om nödrätt in, det vill säga att utrymmet för
handlande är större i en omedelbar nödsituation än annars. Så sent som i
augusti 2018 hänvisade en statlig utredning till att nödrätten ger socialtjänsten utrymme att
bryta mot sekretess och lämna uppgifter om möjlig terrorism till polisen.
Så hur ska man se
på detta?
En linje är att
regering och myndigheter måste följa lagarna, punkt slut. Då behöver det finnas
utrymme i förväg i lagstiftningen för de åtgärder som kan bli nödvändiga. Så
här skrev en remissinstans år 2003: ”Enligt Advokatsamfundets mening
saknas utrymme för konstitutionell nödrätt. Myndigheters maktutövning är enligt
regeringsformen normbunden och det är mycket angeläget att regelsystemet
tillåter sådant agerande från myndigheter som i olika situationer kan anses
nödvändigt.”
Statliga
utredningar har senare försökt resonera om möjliga kriser och vilka
befogenheter som kan behövas. Lagstiftningen har också ändrats, till exempel
när det det gäller att ta hjälp av militär vid allvarliga händelser i Sverige
och om beslutsfattande i kommuner och landsting vid en kris.
Men går det att
förutse alla nödsituationer som kan inträffa?
David Omand är
professor på King´s College i London och tidigare brittisk säkerhetssamordnare.
Han resonerar om principer för handlande i nödsituationer i antologin The New Protective State. Som många
andra tar han exemplet med den tickande bomben. Vad får myndigheter göra i en
nödsituation där en misstänkt person antas veta var bomben finns? David Omand
förstärker krisscenariot genom att säga att det är en kärnladdning som är på
väg att sprängas. Ska myndigheterna i ett sådant läge få använda tortyr eller
andra förhörsmetoder som är förbjudna i Storbritannien, om det kan rädda
hundratusentals liv?
David Omand
svarar: ”I think not. There
is one absolute right that has international recognition, and that is the
prohibition on torture…We cannot have ethical guidelines that cease to apply
when it could be argued they are most needed.”
I nästa stycke
tar han ändå upp en annan väg. Individerna som sköter förhören har ett eget
moraliskt utrymme att agera, och ta konsekvenserna av det efteråt. I ett sådant nödläge kan de
ansvariga politikerna ge signaler, menar David Omand: ”I would expect senior
ministers to tell the security authorities that they would defend in Parliament
and in court any action that the officers on the spot felt personally to be
acceptable to them and necessary to secure the vital information and prevent
disaster.” Något sådant bör
dock inte skrivas in i generella etiska riktlinjer, enligt den tidigare
säkerhetssamordnaren: ””What they could not have under the sort of ethical
guidelines I suggest is pre-emptive legal absolution.”
Kärnladdningar
kan tyckas vara ett extremt exempel, men vid exempelvis terrorism eller en
möjlig kris i Östersjöområdet kan ändå svenska regeringar och myndigheter
sättas på svåra prov. Olof Palmes regering valde år 1972 att gå
flygplanskaparna på Bulltofta till
mötes. För att rädda människoliv fick kaparna en större summa pengar och deras
krav att få med sig personer från svenska fängelser tillgodosågs.
En annan fråga är när det är rätt att ljuga. Jakob Scharf, som varit chef för danska säkerhetstjänsten PET, har resonerat om
detta i samband med ett kontroversiellt besök som Dansk Folkepartis Pia Kjaersgaard ville göra i
Christiania: ”det är lätt att ta avstånd från en lögn men desto svårare
att ge svar på hur man hanterar en nödrättsliknande situation. Och problemet är
ju just att man inte kan sätta upp regler för nödrätt.”
Så vad är ett
rimligt förhållningssätt i dessa svåra frågor? Själv tycker jag David Omand gör
det lätt för sig genom att lägga över ansvaret på enskilda tjänstemän. Någon
form av strikta gränser behövs. Det kan ändå finnas tillfällen då lagstiftarna
inte förutsett vissa typer av beslut som plötsligt måste tas.
Kanske finns det
en vägledning i Europakonventionens artikel 15, som anger vissa fundamentala
rättigheter som stater inte får åsidosätta även i extrema situationer
(däribland rätten till liv och förbudet mot tortyr). Det skulle underlätta
debatten om konstitutionell nödrätt att tydligt slå fast att detta inte får
innebära brott mot konventionen på dessa punkter under några omständigheter.
Det är också
angeläget att öka medvetandet om svåra val som kan bli aktuellt i akuta
situationer. Numera övar regeringar, myndigheter och kommuner ofta på kriser.
Det kan finns skäl att ibland ha ännu mer extrema scenarier, som delvis tas
fram genom ”fritänkare” utifrån. De svåraste valen inträffar ofta i oväntade
händelseutvecklingar, då risken för misstag också är särskilt stor.
Ofta handlar det
om personlig lämplighet hos de högst ansvariga. Såvitt går att bedöma har
Sverige haft beslutsfattare som generellt sett hanterat akuta kriser på ett
omdömesfullt sätt. Det finns ändå skäl att fundera på hur
sådana personer väljs ut och om det finns möjlighet för större förberedelser
redan tidigare i politiska karriärer.
(Denna text bygger liksom föregående inlägg delvis på samtal som jag fört under en längre tid med personer som har lång erfarenhet av statlig styrning vad gäller nationell säkerhet, inför en kommande bok och fler blogginlägg.)