Till sist har regeringen tvingats kommentera flygkaoset. Det är fel med statligt stöd till flygbolagen, säger Maud Olofsson. Bra. Däremot verkar Sveriges krisberedskap fortfarande sämre än andra europeiska länders.
Flyget är redan subventionerat, bland annat genom att slippa betala sina miljökostnader. Stora företag som inte klarar tillfälliga problem är illa skötta. Det gäller även flygbranschen. Varför ska skattebetalarna gå in och rädda sådana bolag?
Nu kanske det blir statligt stöd i alla fall, trots Maud Olofssons uttalande. EU:s majoritet verkar mer positivt till subventioner i det här läget. Dessutom utesluter inte Åsa Torstenssons statssekreterare det. "Det är för tidigt att diskutera det", säger Leif Zetterberg till Svenska Dagbladet.
Vad staten däremot borde göra är att ta större ansvar för krisberedskap och infrastruktur.
Fortfarande har inga större medier granskat regeringens långsamma agerande förra veckan och de förvirrande uttalandena från ansvariga tjänstemän.
Andra länder, som Norge och Storbritannien, har agerat snabbare när det gäller till exempel förstärkt sjukvård och medborgare som blivit strandade utomlands.
Det är också märkligt att Sverige med sin kompetens inte varit pådrivande för gemensamma EU-mätningar av askan och dess farlighet för flyget.
Att styra riket handlar också om att kunna hantera det oväntade.
Andra om flygproblemen: DN, DN2, Ekot, Exp, SvD, SvD2,SvD3,SvD3, SvD4,SvD5, med flera
Flyget är redan skattesubventionerat på grund av att det är förhållandevis stat, kommun och landsting som är största resegruppen.
SvaraRadera