Det är inte trovärdig klimatpolitik att satsa minst 28 miljarder på en ny motorväg kring Stockholm. Att alliansregeringen gör det kanske inte förvånar. Det är mer uppseendeväckande att Socialdemokraterna bundit sig så hårt för den dyra och klimatfientliga Förbifart Stockholm.
Ordet klimat finns bara med i förbigående när de borgerliga partiledarna idag skriver om miljarderna till Förbifart Stockholm. Reinfeldts klimatengagemang tycks ha varit en dagsslända som dog i decemberfrosten de där kaosartade dagarna i Köpenhamn. Det märks också i förra veckans miljömålsproposition, där regeringen betonar globalt samarbete framför nationella miljöåtgärder.
Sakskälen mot Förbifart Stockholm är många. Miljön förstås. Koldioxidutsläppen kommer att öka kraftigt genom motorvägsbyggets effekter på bebyggelse och resmönster. Men också ekonomin. Det är ett enormt samhällsekonomiskt slöseri att plöja ned så mycket pengar på ett megaprojekt som inte behövs, enligt många trafikforskare. Problemet med köerna kan lösas med bättre trängselskatt, utbyggd kollektivtrafik, och andra ökningar av vägkapaciteten, som Diagonal Ulvsunda.
Allt detta hoppas jag Mona Sahlin och Thomas Östros förstår. Socialdemokraterna måste ompröva sin syn på Förbifart Stockholm för att bli fullt trovärdiga i klimatpolitiken. Dessutom handlar det om att ta ansvar för samhällsekonomi och statsfinanser. Låt inte interna låsningar i de berörda partidistrikten stå i vägen för en modern trafik- och miljöpolitik.
[UPPDATERING Regeringen vill genomföra hela Cederschiöld-paket, skriver Svenska Dagbladet. Det bekräftas i dagens besked om infrastrukturen, som prioriterar vägar. Där försvann verkligen Reinfeldts och Carlgrens trovärdighet i miljöfrågor.]
Andra om Stockholmstrafiken: AB, DN, SvD, Dagens Arena, Effekt, HBT-sossen, Robert Noord, med flera
Detta skriver jag under på, verkligen!
SvaraRaderaTack Mats!!!!!
SvaraRaderaSkälen FÖR förbifarten är dessto större och tyngre. Varken bilar eller vägar släpper ut någon koldioxid. Det är det dåliga bränslen som gör. Byt bränsle så löser man enkelt det problemet.
SvaraRaderaFantastiskt - att ngen tänkt på det förut... bara att byta bränsle....
SvaraRaderaDiagonal Ulvsunda är det enda rimliga. Förbifarten ger ju inte ens minskad trängsel, varken på Essingeleden eller i innerstaden! Det gör däremot Diagonalen. Om man kombinerar Diagonalen med kraftigt förbättrad kollektivtrafik, då har man en riktigt bra lösning på Stockholms trafikproblem.
SvaraRadera