Fyra miljarder i skattepengar ska garantera Saabs framtid. Att det överhuvud taget finns en framtid är förstås glädjande. Men blir det verkligen trygga jobb och grönare bilar?
Alldeles för mycket är oklart om Spykers köp av Saab. Vem står bakom lånen till Victor Muller? Hur trovärdig är affärsplanen? Innehåller den verkligen tillräckliga satsningar på elhybrider och annat grön teknik för att klara konkurrensen med japanerna? Eller blir det bränsleslukande stadsjeepar och sportmodeller med bensinmotorer i samma segment som Audi och BMW?
På 1990-talet slogs företagsledningen på Saab tillsammans med facket mot skärpta miljökrav. Företaget hamnade efter i miljöutvecklingen, något Saab lidit av när marknaden blivit grönare.
Nu hoppas Maud Olofsson med sedvanlig käckhet att Saab Spyker ska ta fram gröna bilar. Det är oklart vilka garantier som finns för att det verkligen kommer fram kommersiella sådana produkter. Socialdemokraterna verkar lika okritiska som näringsministern.
Victor Muller konstaterar för egen del att han ännu inte har pengar till utveckling av nya bilmodeller: "Om vi vill göra ytterligare saker, som att utveckla fler modeller kommer det att krävas mer kapital."
Låt oss hoppas att affärsplanen är så otroligt bra som bolagsledningen och facket säger. Och att de fyra miljarderna i skattepengar till Saab inte hindrar regeringen att driva på miljöarbetet, i Sverige och i EU. Under tiden förfaller förortsskolorna och äldrevården, i brist på resurser.
[UPPDATERING Bra granskning av Spyker och Victor Muller i kvällens Aktuellt, med utmärkte Lennart Persson som programledare)
[UPPDATERING 2 Enligt Svenska Dagbladet behöver Victor Muller pengarna från EIB för att betala Spykers skulder. Den ryska familjen Antonov och dess banker har lånat ut totalt 585 miljoner kronor till Spyker, skriver Andreas Cervenka.]
Andra om Saab-Spyker affären: DN, DN2, DN3, DN4, SvD, SvD2, SvD3, med flera
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar